دنیای آشپزی

این‌جا با هم کلی غذاهای ایرانی و فرنگی یاد می‌گیریم

دنیای آشپزی

این‌جا با هم کلی غذاهای ایرانی و فرنگی یاد می‌گیریم

۴۸ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

متخصصان ریه می‌گویند نه تنها کارگران کارخـانه‌ها، بلکه مصرف‌کنندگان نیز از بخـارهای ناشی از طعم دهنده‌های کره‌ای ذرت بوداده، مخصوصاً در مایکروویو، درمعرض خطرند.

یک متخصص ریه از مرکز پزشکی و تحقیقات ملی در دنور، در نامه‌ای به نمایندگی‌های فدرال اظهار داشت که پزشکان این مرکز بر این باورند که اولین فرد مبتلا به سرطان پیشرفته ریه را یافته اند که سال‌هاست روزی چندبار در معرض بخارهای ذرت بوداده مخصوص مایکروویو قرار گرفته است. دکتر سسیل رز متذکر شده است: «ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این بیمار به‌دلیل تهیه روزانه حجم زیادی از ذرت بوداده طعم دار کره‌ای مخصوص مایکروویو به سرطان ریه مبتلا شده است؛ اما با این حال توضیح منطقی دیگری نداریم.» نامه‌ای که در ماه جولای فرستاده شده بود، اخیرا توسط یک وبلاگ سیاست گذاری سلامت عمومی منتشر شد.

این نامه به بیماری بالقوه کشنده‌ای اشاره می‌کند که به‌طور عامیانه Popcorn lung نامیده می‌شود. این بیماری، موضوع شکایت صدها کارگر کارخانه‌های مواد غذایی بوده است که در معرض مـواد شیمیایی که برای طعم دار کردن استفاده می‌شود، قرار گرفته بودند. در پاسخ به یافته خانم دکتر رز، انجمن تولید‌کنندگان طعـم و اسانس، روز سه‌شنبه بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن تأیید شده بود اعضای این انجمن میزان ماده‌ای موسوم به دی استیل را در طعم دهنده‌هایی که تولید می‌کنند، تا حد ممکن کاسته اند. در این بیانیه آمده بود که میزان دی استیل برای استفاده در طعم دار کردن، به تأیید اداره کل غذا و داروی فدرال رسیده است. هفته گذشته، شرکت ویور پاپ کورن از ایندیانا پولیس، که یک تولید‌کننده ذرت بوداده است، اعلام کرد برای رعایت حق مصرف کنندگان، به جای ترکیبات طعم دهنده کره‌ای، ترکیبات دیگری را جایگزین خواهد کـرد. مجلس نیز در حـال بحث و مذاکره بر سر وضع قوانین ایمـنی جدیدی برای سلامت کارگران کارخانه‌های مـواد غذایی که در معـرض دی استیل قرار دارند است. سازمان غذا و دارو هم در نامه الکترونیکی اعلام کرد که در حال ارزیابی نامه دکتر رز است و پی آمد‌های ایمنی و قانونی آن را به دقت بررسی می‌کند. فرد بلاسر، سخنگوی مؤسسه ملی سلامت و امنیت شغلی گفت: این اولین بار است که شاهد بیماری ریوی هستیم که ظاهراً مربوط به بخارهای ذرت بوداده است که در محل کار اتفاق افتاده است. بخش امنیت شغلی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که در حال یافتن پاسخی به نامه مذکور هستند. ویلیام آلستتر، سخنگوی مـرکز پزشکی ملی یهودی تصدیق کـرد که این نامه توسط دکتر رز، متخصص بیمـاری‌های ریوی محیط و کار و همچنین مدیر کلینیک درمانی محیط و کار این بیمارستان فرستاده شده است. او گفت به جز مواردی که در صنعت و محل کار روی داده است، تا کنون به مورد دیگری برخورد نکرده‌ایم. دکتر رز در نامه خود تصدیق کـرده است که اثبات این مطلب که تهیه ذرت بوداده کره‌ای در مایکروویو در خانه باعث ایجـاد بیماری ریوی می‌شود، با در دست داشتن تنها یک مورد، کار بسیار مشکلی است. با این حال او گفت که خواسته است که مسئولین کنترل را از احتمال وجود خطر بالقوه‌ای که سلامت عمومی را تهدید می‌کند، مطلع نماید. به گفته دکتر رز، بیمار مذکور مردی است که روزانه چندین بسته ذرت بوداده کره‌ای دارای کره اضافه را در عرض چند سال در مایکروویو خانه اش تهیه کرده است. او از معرفی این بیمار خودداری کرد. پزشکان، میزان دی استیل هوا را در خانه بیمار به هنگام تهیه ذرت بوداده اندازه گرفتند و نتیجه این بود که میزان دی استیل اندازه گیری شده با میزان گزارش شده آن در بخش کنترل خروج بخار از مایکروویو در واحد کنترل کیفیت همان کارخانه‌ای که کارگران آسیب دیده بودند، برابر بود. دیوید مایکلز که در بخش سلامت عمومی دانشگاه جرج واشنگتن فعالیت می‌کند، فردی بود که نخستین بار نامه دکتر رز را در وبلاگ شخصی خود منتشر کرد. او گفت یافته خانم دکتر رز دلیل دیگری است تا مسئولین فدرال در مورد اینکه کارگران و مصرف‌کنندگان در معرض دی استیل قرار می‌گیرند، سخت گیری‌های بیشتری را اعمال کنند. مایکلز در وبلاگ خود که مربوط به سیاست گذاری برای سلامت عمومی است اینچنین نوشته است: «این نامه پرچم قرمزی است که نشان می‌دهـد طعم دهنده‌های شیمیایی نه تنها منجر به مرگ کارگـران می‌شود، بلکه ممکن است مصرف‌کنندگان خانگی را نیز دچار بیماری کند.»

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

 

سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است، اما بیشتر خانواده ها از طعم و مزه آن خوششان نمی آید. بنابراین باید بدانیم چگونه سویا را بپزیم و مزه دار کنیم.

هیچگاه سویا را با آب سرد نشویید. همیشه برای شستن سویا آن را با آب جوش بشویید یا آنکه آن را در آب در حال جوش ریخته و بعد از کمی جوشیدن آن را آبکش کنید.

 

بیش از یکبار آب سویا را عوض نکنید. بعضی از افراد قبل از پخت سویا آن را داخل آب جوش خیس می کنند و چندین بار آبش را عوض می کنند. ولی بهتر است برای حفظ طعم سویا آب آن را بیش از یکبار عوض نکنید.

 

سویا را نچلانید. بعضی ها عادت دارند بعد از شستن سویا آن را می فشارند تا آب اضافی آن گرفته شود. اما در واقع با اینکار مواد خوشمزه و مقوی سویا را دور می ریزند. برای از بین بردن آب اضافی سویا آن را آبکش کرده و کمی صبر کنید تا آب اضافی آن به شکل طبیعی خارج شود.

 

برای آماده کردن سویا مقداری پیاز را رنده کرده و داخل روغن زیتون یا کره تفت دهید. سپس به آن مقداری پودر سیر، نمک، زعفران، فلفل، زردچوبه و رب گوجه فرنگی اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن سویای آبکش کرده را به آن بیفزائید و خوب تفت دهید. سپس اندکی آبغوره به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا به خورد سویا برورد. بعد یک فنجان آب جوش به مواد اضافه کنید و در ظرف را ببندید و اجازه دهید سویا بپزد. می توانید مقداری ریحان تازه و آویشن هم به سویا بیفزائید.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

به احتمال زیاد از خواندن این جمله بسیار تعجب خواهید کرد که «بادمجان جزو خانواده توت هاست!» به همین عجیبی، اما این جمله واقعیت دارد و بادمجان جزو میوه ها دسته بندی می شود. با این تفاسیر باید بگوییم که ما در ادامه این مطلب می خواهیم روش صحیح انتخاب این میوه تابستانی را برایتان توضیح دهیم تا بادمجان‌های رسیده، سالم و غیر تلخ خریداری کنید.

 

راهنمای انتخاب و خرید بادمجان شیرین

رنگ بادمجان را چک کنید. این میوه در رنگ های مختلفی وجود دارد اما رایج ترین رنگ بادمجان بنفش تیره است. اما بنفش روشن، راه‌راه، بادمجان سفید و حتی بادمجان زرد هم در دنیا داریم. بادمجان به هر رنگی که باشد، باید چک کنید که سرتاسر میوه همان رنگ را داشته باشد و مثلا بخشی از آن سبز یا سفید نباشد. این شنانه کال بودن بادمجان است.

همچنین باید توجه داشته باشید که پوست این میوه باید برق بزند. وقتی پوست کدر و چروک است یعنی کهنه است و طعم تازگی نخواهد داشت.

 

اگر روی پوست بادمجان جای خراش، بریدگی، سوراخ یا پوسیدگی باشد یعنی خراب است.

بادمجان را کمی در دست فشار دهید، نباید خیلی نرم باشد. اگر میوه سفت بود، یعنی قبل از رسیدن چیده شده است. همچنین بادمجان‌های نرسیده پس از چیده شدن هم مراحل رسیده شدن را دارند.

 

هنگام خرید به وزن بادمجان توجه داشته باشید. باید کمی سنگین باشند. البته وزن دقیقی برای آن نمی‌توان بیان کردو اما با توجه به اندازه میوه باید وزن سنگینی داشته باشد در غیر این صورت ممکن است آب خود را از دست داده باشد و تازه نباشد.

 

میان وعده تابستانی خوشمزه با بادمجان

پس از انتخاب بادمجان شیرین و سالم، بهترین روش برای تهیه یک میان‌وعده تابستانی با این میوه این است که آن را به صورت ورقه‌ای با پوست سرخ کنید. روی هر ورقه یک تکه پنیز موتزارلا بگذارید و روی آن هم گوجه فرنگی گیلاسی دو نیم شده قرار دهید.

 
نحوه انتخاب بادمجان شیرین,انتخاب بادمجان شیرین

طرز تهیه فینگرفود با بادمجان

 

سپس این غذا را درون فر یا مایکروفر بگذارید تا پنیرها آب شوند. کمی سرکه بالزامیک روی غذا ریخته و با برگه های تازه ریحان تزئین و سرو کنید.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

تغذیه سالم تنها مربوط به کیفیت غذا و نحوه صرف آن نیست و به طرز طبخ آن هم بستگی دارد. لوازم آشپزخانه به‌ ویژه ظروف پخت و پز، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. قبل از استفاده از ظروف استیل جدید خود، دستورالعمل ها و راهنمایی های زیر را بخوانید و به کار بگیرید.

 

مراقبت و تمیز کردن ظروف استیل

• ظروف پخت و پز را قبل از اولین استفاده، با شوینده و آب داغ بشویید، آب بکشید و با دستمال خشک کنید.

 

• ظروف آشپزی استیل خود را پس از پخت غذا در آب قرار داده و سپس با شوینده بشویید و آب بکشید، سپس با استفاده از یک پارچه آبگیر، خشک کنید. این کار باعث می‌شود ظاهر آنها زیبا باقی بماند. می‌توانید این ظروف را با استفاده از یک شوینده مناسب به ماشین ظرفشویی هم بسپارید، اما فراموش نکنید برای حفظ درخشندگی، آنها را با دستمال پارچه ای پاک کنید.

 

• حتی استفاده معمول و روزمره هم می تواند باعث ایجاد خراش های جزئی در ظرف شما شما شوند، اما این خراش های کوچک روی عملکرد قابلمه یا ماهیتابه شما تاثیری نمی گذارند.

 

• از اسفنج های ظرفشویی خشن و شوینده های خیلی قوی برای شستن ظروف استیل استفاده نکنید.

 

• می توانید ظرف های استیل را هر چند وقت یکبار با استفاده از مواد مخصوص برق بیندازید.

• بهتر است برای هم زدن غذا از قاشق هایی استفاده کنید که به ظرف شما آسیب نمی رسانند، می توانید برای ظروف استیل، قاشق های فلزی هم به کار ببرید اما از چاقو و همزن های الکتریکی استفاده نکنید.

 
مراقبت و تمیز کردن ظروف استیل,نکاتی برای استفاده از ظروف استیل

از اسفنج های ظرفشویی خشن و شوینده های خیلی قوی برای شستن ظروف استیل استفاده نکنید

 

نکات آشپزی با ظروف استیل

• برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف، مقدار کمی روغن یا کره به تابه سرد اضافه کنید و یک تا دو دقیقه قبل از ریختن مواد غذایی، اجازه دهید ظرف با حرارت ملایم داغ شود.

 

• مطمئن شوید که سطحی که روی آن آشپزی می‌کنید، تراز باشد. گاز و فری که سطح آن بالا و پایین باشد، باعث می‌شود روغن در بخشی از ظرف جمع شود و بخشی از ظرف بی روغن بماند. در نتیجه تمام سطح ظرف به خوبی پوشش ندارد، بخشی از غذا به درستی پخته نمی شود و کیفیت غذا پایین می آید.

 

• بعد از هر بار استفاده، ماهیتابه را به خوبی بشویید و تمیز کنید. اگر مواد غذایی به ماهیتابه چسبیده باشند و دوباره به آن حرارت دهید، می‌توانند باعث تغییر رنگ ظرف شوند.

 

• چسبندگی می تواند به علت داغ شدن بیش از حد ظرف ایجاد شود، وقتی روغن درون ظرف شروع به دود کردن می کند، یعنی حرارت بیش از حد زیاد بوده است.

 

• برای جلوگیری از این که نمک به ظرف آسیب رساند، نمک را بعد از این که غذا شروع به پختن کردید یا بعد از این که مایعات شروع به جوشیدن کردند، به آن ها اضافه کنید. نمک روی عملکرد آشپزی تاثیری ندارد اما می تواند زیبایی ظروف استیل را تحت تاثیر قرار دهد.

• غذاهایی حاوی چاشنی نمک را درون ظروف استیل ذخیره نکنید.

 
مهارت های استفاده از ظروف استیل, اصول استفاده از ظروف استیل

غذاهایی حاوی چاشنی نمک را درون ظروف استیل ذخیره نکنید

 

نکات ایمنی استفاده از ظروف استیل

• هرگز نگذارید تمام آب غذا بخار شود. دمای شدید می تواند خسارت های جبران ناپذیری به ظروف آشپزخانه وارد کند.

 

• حرارت بیش از حد یا شعله بلند و برافروخته که تا لبه های تابه بالا می آید، می تواند رنگ ظرف استیل را تغییر دهند. حرارت کم تا متوسط تنها چیزی است که شما برای آشپزی با ظروف مختلف به آن نیاز دارید. در واقع فقط برای جوش آوردن آب است که حرارت بالا لازم است.

 

• برای نتیجه گیری بهتر، تابه را روی شعله ای قرار دهید که قطرش کوچکتر از از قطر تابه باشد.

• بالا بودن میزان آهن موجود در آب می تواند باعث زنگ زدن ماهیتابه شما شود.

 
اصول و مهارت استفاده از ظروف استیل,نکات ایمنی برای استفاده از ظروف استیل

دمای شدید می تواند خسارت های جبران ناپذیری به ظروف آشپزخانه وارد کند

 

نکات مراقبت و شستشو ظروف نچسب

• قبل از اولین استفاده، کمی روغن به سطح ظروف نچسب بمالید.

• از قاشق های چوبی و پلاستیکی برای این ظروف استفاده کنید، هرگز درون آن ها چیزی را خرد نکنید و از همزن برقی استفاده نکنید.

 

• تمامی ظروف نچسب، امکان خراشیده شدن دارند، چرا که مواد نچسب نرم و آسیب پذیرند. بنابراین هنگام استفاده از آن ها احتیاط کنید.

• استفاده مکرر از ماشین ظرفشویی می تواند به ظروف نچسب آسیب برساند. هرگاه از ماشین ظرفشویی استفاده کردید، قبل از پخت غذا روی سطح ظرف روغن بمالید.

 

• توجه داشته باشید که استفاده از ماشین ظرفشویی در هر صورت به ظرف نچسب شما آسیب می رساند و بسیاری از ضمانت نامه ها، از این مورد پشتیبانی نمی کنند.

• حتماً لازم نیست ظرفی را که به ته آن غذای سوخته چسبیده، برای مدت طولانی با آب خیس کنید. می توانید با ریختن کمی نوشابه درون ظرف، به این کار سرعت ببخشید.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

مولینکس از برندهای قدیمی و معتبر فرانسوی است که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد. مولینکس کلمه ی ترکیبی به معنای چرخ قدیمی است. بیشترین تولیدات این شرکت مربوط به لوازم خانگی کوچک میباشد که بیشتر خانم های خانه در آشپزخانه با آن سروکار دارند. غذا ساز، مخلوط کن، همزن، پلوپز، سرخ کن، چرخ گوشت ، اتو بخار، آبمیوه گیری، گوشتکوب برقی، آسیاب، کتری برقی، قهوه ساز خردکن و ماشین آشپزخانه و دیگر لوازم کوچک خانگی است.


برای مشاهده محصولات مولینکس به سایت بدر 24 مراجعه نمایید.

 
لوازم خانگی مولینکس,خرید لوازم خانگی مولینکس,محصولات مولینکس

 
مولینکس در سال 1937 توسط ژان مانتوله Jean Mantelet در فرانسه تاسیس شد. هدف ژان مانتوله این بود که برندش در اکثر نقاط دنیا گسترش یابد و بین مردم محبوب باشد. از امتیازهای این برندقیمت مناسب و کاهش هزینه ها در تمامی سالها بوده است تا  تمامی قشر جامعه بتوانند از برند مولینکس استفاده کنند.
 
لوازم خانگی مولینکس,خرید لوازم خانگی مولینکس,محصولات مولینکس

 
آنچه این برند را از سایر برند های دیگر لوازم خانگی جدا میکند، اهمیت دادن و  توجه به تغییرات و سلیقه ی مردم جامعه است.


در اوایل دهه 1960 ژان مانتوله چند خردکن برقی مولینکس را به آمریکا فرستاد. و پاسخ نماینده ی آمریکایی در جواب این بود: این خردکن های فرانسوی مولینکس برای مردم فرانسه جذاب هستند و برای سلیقه مردم آمریکا جذاب نیست و تنها شکل ظاهریش است که باعث میشود این محصول در آمریکا به فروش نرسد! او به مانتوله پیشنهاد داد که از یک طراح خلاق و واقعی استفاده کند. پیشنهادی که باعث شد مولینکس در بازارهای جهانی محبوب شود.
 
لوازم خانگی مولینکس,خرید لوازم خانگی مولینکس,محصولات مولینکس

 
 مولینکس در طی چندین دهه فعالیت خود از رنگ های قهوه ای، نارنجی، سفید و قرمز استفاده کرده است که هر کدام از رنگ ها  بیانگر نوعی پیام به مصرف کننده است. از آن زمان به بعد محصولات مولینکس مورد توجه و سلیقه عموم مردم قرار گرفت و در بازار عرضه گردید. و همین طور به ایران هم راه پیدا کرد و مورد توجه مردم ایران نیز قرار گرفت.

 
لوازم خانگی مولینکس,خرید لوازم خانگی مولینکس,محصولات مولینکس

 
لوازم خانگی مولینکس در ایران
در ایران مولینکس فعالیتش را با شرکت بدرسان الکتریک شروع کرد، که این شرکت در طی سال های متوالی از فعالیتش به عنوان نماینده انحصاری توزیع، فروش و خدمات پس از فروش لوازم خانگی مولینکس، کروپس، توشیبا و تک الکتریک در ایران است. که محصولات را با ضمانت نامه بدر عرضه میکند. همچنین این شرکت برای رضایت و راحتی مشتری، فروشگاه اینترنتی بدر 24 را راه اندازی کرد تا  کالای مولینکس را در کم ترین زمان و با مناسب ترین بسته بندی به صورت رایگان در سراسر ایران به دست مشتری برساند.

ضمانت نامه بدر
شرکت بدرسان الکتریک در تلاش است با گسترش نمایندگی خدمات  پس از فروش در سراسر کشور موجب رضایت مشتریان شوند.
شما می توانید با خرید کالای مولینکس با ضمانت بدر، علاوه بر اصالت کالا، از  18 ماه ضمانت بدر و 10 سال خدمات پس از فروش مولینکس بهره مند شوید.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

یمیشان: اسم ترکی زعرور است نوعی زالزالک که میوه سرخ رنگ دارد.

 

زالزالک، خَفجه، کیالک، یمیشان یا کویج (نام علمی: Crataegus aronia نام انگلیسی:Crataegus hawthorn) یکی از گیاهان است. این گیاه دارای سه نوع زرد، سیاه و قرمز (شغالی) می‌باشد.

 

زالزالک در ایران در استان های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، لرستان، گیلان، مازندران، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، کرمانشاه، ایلام می روید.

 

زالزالک (کویج) (Crataegus aronia)؛ میوه کوچک پاییزی به رنگ قرمز، زرد و نارنجی و بعضاً سیاه با هسته اى سخت است.

 

زالزالک (کویج) ؛ درختچه ای تیغ دار از تیره گل سرخیان (یا سیبى ها) با میوه ای خوراکی که بیشتر به شکل درختچه است و داراى شاخه هاى خاردار و شکوفه هاى پرپر زیبا به رنگ سفید یا صورتی و معطر مى باشد.

 

درختچه زالزالک در دامنه کوه ها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می روید و تکثیر آن از طریق تخم و تهیه نهال انجام می شود.

 

زالزالک در ایران از جمله در بلندی های استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد می روید.

 

خواص یمیشان، کویج، زالزالک

همچنین یمیشان (کویج) افزایش دهنده اشتها، درمان کننده ناراحتی های گوارشی و مقوی معده، صفرابر، درمان کننده التهابات معده و روده، شیرافزا، تب بر، آرام بخش، ضد افسردگی، درمان تنگی نفس و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالاست. میوه زالزالک هم به صورت خشک و هم به صورت تازه مصرف می شود.

 

علاوه بر میوه از قسمت های دیگر درخت زالزالک از جمله گل و برگ آن نیز می توان استفاده کرد، از جمله دم کرده گل زالزالک در درمان تشنج و تنظیم ضربان قلب مفید است. از دم کرده برگ آن نیز برای شست و شوی دهان جهت رفع برفک دهان و غرغره آن جهت رفع گلو درد کاربرد دارد. البته باید توجه کرد که میوه زالزالک دارای مقادیر بالایی قند بوده و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.

 
خواص زالزالک ( کویج ),خواص زالزالک

یمیشان (کویج) افزایش دهنده اشتها و در درمان کننده ناراحتی های گوارشی موثر است

 

• گل زالزالک، ضد تشنج بوده و حرکات نامنظم قلب را تنظیم مى کند. داروى مفید و خاصى بر ضد تپش قلب و ضربان شدید آن است.

 

• زالزالک (کویج)؛ داراى مواد معدنى گوناگون، ویتامین ها، مقدار زیادى تانن و کلسیم، ترشى آلى، پکتین، مازو، اسید تارتریک، اسید مالیک، روغن چرب، قندهاى گلوکز، فروکتوز است.

 

• کویج این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک نیز در مواقع کم‌ خونی و سل اثر نیکویی دارد.

 

• زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و می ‌توان آن را جهت درمان اسهال‌ های خونی به کار برد.

 

• در مواقع کم خونى و سل اثر خوبی دارد.

• البته نوع کوهی آن قابض ‌تر از سنجد است و از خونریزی معده نیز جلوگیری می‌ کند.

• اشتها را زیاد مى کند.

 

• رنگ زرد و صورتی این میوه در بدن تبدیل به ویتامین A می ‌شود و اشتها را زیاد می ‌کند.

 

• البته این میوه را وقتی که کاملا رسیده و رنگ انداخته مصرف کنید تا دچار ناراحتی ‌های گوارشی ناشی از خام بودن میوه نشوید.

 

• زالزالک اگر به خوبی خشک شود تنها مقداری از ویتامین C ی خود را از دست می ‌‌دهد ولی دیگر ترکیبات شیمیایی خود را حفظ می ‌کند. لذا برای نگهداری زالزالک خشک باید آن را در محلی که هوایش دائما عوض می ‌شود نگه داشت.

 
یمیشان چیست,زالزالک در جدول

زالزالک در جدول

 

• البته در مقایسه، میوه ی تازه ی زالزالک اثرات نیکوتری دارد و می‌‌ تواند به ازدیاد شیر مادران شیرده و افزایش کیفیت آن بیفزاید.

 

• زالزالک (کویج ) به کاهش وزن کمک می کند :

امروزه کاهش وزن برای افراد به یک وسواس تبدیل شده است که خوردن درست و مراقبت های آن بسیار مهم می باشد و برای انجام این کار باید فقط غذا هایی را مصرف کنید که کالری کمی دارند و یا طبیعی هستند. در چنین مواردی زالزالک ها گزینه سالمی می باشند. آنها به کاهش وزن کمک می کنند و باعث می شوند در عرض یک مدت کوتاه چندین تن وزن به صورت ناخواسته از دست بدهید.

 

کویج به بدن شما کمک می کنند تا کالری بیشتری در هنگام کار کردن بسوزانید. اگر می خواهید به سرعت جواب بگیرید باید از زالزالک ها بیشتر از حد معمول مصرف کنید.

 

• درمان فشار خون بالا با زالزالک (کویج):

افرادی که از فشار خون بالای رنج می برند می توانند، چای زالزالک را امتحان کنند و شاهد بهبود باشند چرا که دمنوش زالزالک تازه یکی از بهترین نسخه ها برای داشتن خواب آرام است.

 

• زالزالک (کویج) برای تقویت و بهبود بینایی:

زالزالک ها حاوی ویتامین A هستند که باعث حفظ سالم ماندن بینایی می شود. و از رشد آب مروارید جلوگیری می کند. شما همچنین می توانید چای زالزالک نیز بنوشید.

 

• زالزالک (کویج) برای درمان بی خوابی:

این میوه توسط پزشکان برای افرادی که دچار بیخوابی می شوند توصیه می شود.

شربت زالزالک همراه با شکر سرخ، براى رفع سردرد شدید مفید است.

 

• علاوه بر آنچه گفته شد میوه پاییزی زالزالک برای برخی از بیماری ها به عنوان درمان محسوب شود مثل:

بهبود سوء هاضمه

کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی

اثرات ضد التهابی

پیشگیری از بیماری های کبدی

 

• اثرات جانبی زالزالک

مصرف میوه این گیاه در مقادیر معمولی اثرات مضری را به همراه ندارد؛ اما مصرف این گیاه به همراه سایر ضمایم مانند گل و برگ های آن؛ که به صورت دارو، عصاره یا دمنوش تهیه می شوند در مقادیر زیاد ممکن است منجر به بروز علائمی چون: سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، خواب آلودگی، علائم بیماری های رودی معدی و... گردد. همچنین مصرف مقادیر زیاد این گیاه به شکل دارو برای خانم های باردار و شیرده مناسب نمی باشد.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

از روش های رایج برای دریافت فایده های گلبرگ زعفران، دمنوش آن هاست. آنتی اکسیدان موجود در گلبرگ زعفران، ایمنی لازم برای بدن را در برابر رادیکال های آزاد ایجاد می کند. زمانی که مشخص شد خواص گل زعفران به مقدار رشته های قرمز زعفران اهمیت دارند، دیگر خبری از دور ریختن این گلبرگ ها نبود. ضمن اینکه این گلبرگ ها علاوه بر کاربرد خوراکی و دارویی در صنایع هم جایگاه مناسبی کسب کرده اند. برای این گلبرگ ها فواید بهداشتی و دارویی قائل شده اند. نقش این گلبرگ در صنعت رنگ سازی هم اهمیت زیادی دارد.

 

عرق گیری از گلبرگ زعفران

هر یک کیلو زعفران تولید کننده هفت لیتر عرق خالص زعفران می باشد. برای عرق گیری از گلبرگ های خشک زعفران استفاده می کنند. از این عرق پر فایده به عنوان یک ماده ضد افسردگی، شادی بخش، آرام بخش و برای بهبود عملکرد حافظه استفاده می شود.

 

دانشمندان چینی پژوهش هایی را بر روی خواص بخش های گوناگون زعفران انجام داده اند. و به این نتیجه رسیدند که خواص موجود در گلبرگ های بنفش زعفران چیزی کمتر از کلاله های گرانبهای آن نیست. به همین دلیل اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران توجه زیادی را به خود جلب نموده اند و به صورت دم کرده استفاده می شود.

 

با توجه به خاصیت های بسیار گلبرگ های زعفران، چینی ها از این گلبرگ ها برای درمان خیلی از بیماری ها استفاده می کنند. همچنین، گلبرگ های زعفران در قسمت های دیگری همانند صنعت نیز استفاده می شود. در صورت احتیاج به استفاده از رنگ های طبیعی و به ویژه استفاده در رنگ آمیزی فرش ها، اشخاص زیادی از گلبرگ های بنفش زعفران برای رنگ کردن فرش ها و لباس ها استفاده می کنند.

 

گلبرگ های بنفش زعفران را می توان به روش تازه و یا خشک استفاده کرد. با توجه به زمان محدود گلدهی زعفران در فصل پاییز، عموما محصول خشک شده آن مورد استفاده قرار می گیرد. هنوز هم تحقیقات و مطالعات گسترده ای در زمینه خواص زعفران در حال انجام است و بزودی نتیجه های آن از طرف محققان مراکز علمی معتبر در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 
گلبرگ زعفران,خواص گلبرگ زعفران

گلبرگ های بنفش زعفران را می توان به روش تازه و یا خشک استفاده کرد

 

خواص گل زعفران

به طور کلی، گلبرگ های زعفران دارای مقدار فراوانی آنتی اکسیدان است. همچنین، از جوشانده گلبرگ ها برای درمان خیلی از بیماری ها و ناهنجاری ها از جمله افسردگی، فشار خون، سرطان، و همینطور به عنوان عاملی مهم در جلوگیری از نابینایی استفاده می شود.

 

خواص گل زعفران برای تندرستی بدن بسیار زیاد است.

در اکثر کشورها از گیاه زعفران برای درمان بیماری آسم، تقویت معده و به عنوان اشتها آور استفاده می شود.

 

یکی از علت های نرخ بالای زعفران این است که از ۴۰۰ هزار کلاله زعفران در حدود ۱ کیلوگرم زعفران بدست می آید.

 

گیاه زعفران قبل از برداشت رنگ روشنی دارد و کم کم به رنگ قرمز تیره تبدیل می شود.

همین طور گیاه زعفران دارای عطر و طعم خوبی می باشد.

یکی از خاصیت های گل زعفران این است که دردهای قاعدگی را درمان می کند.

 

درد قاعدگی در زنان رایج است و افراد زیادی به آن دچار می شوند به همین علت برای تسکین درد قاعدگی پیشنهاد می شود که از گیاه زعفران استفاده کنند.

 

همین طور از گیاه زعفران به عنوان تحریک کننده قاعدگی هم استفاده می شود.

افرادی که قاعدگی نامنظمی دارند می توانند از دم کرده گیاه زعفران استفاده کنند.

دم کرده گل زعفران علاوه بر کاهش درد قاعدگی در کاهش و راحتی خونریزی رحم هم مفید می باشد.

 

گلبرگ زعفران کاهنده فشار خون:

کاهش فشار خون از خواص گلبرگ زعفران است و این خاصیت را با حس آرامش ایجاد خواهد کرد. آنتوسیانین موجود در زعفران سبب کاهش فشار خون می شود. رنگ دانه های گلبرگ زعفران این خصوصیت را در خود دارند. گرفتگی عضلات با اتانولی و عصاره آبی موجود در این گلبرگ ها از بین می رود و فشار خون طبیعی می شود.

 

آسان شدن روند قاعدگی:

دم کرده گل زعفران در تنظیم قاعدگی خیلی مفید و موثر است و دم کرده گلبرگ زعفران بسیار توصیه می شود.

 
خواص گل زعفران,فایده های گل زعفران

بیشترین خواص گلبرگ زعفران در درمان سرطان کبد دیده می شود

 

سرطان:

این دسته از خواص گلبرگ زعفران هم غیر قابل چشم پوشی است. این مورد هم از خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات فانکشنال زعفران نتیجه می شود. آنتوسیانین ها سبب به وجود آمدن رنگ قرمز، آبی و بنفش می شوند. این ماده با نقش آنتی اکسیدانی برای بیماری سرطان اهمیت دارد. بیشترین خواص گلبرگ زعفران در درمان سرطان کبد دیده می شود. گلبرگ زعفران با خواص ضدالتهابی هم دارد.

 

تندرستی قلب با گل زعفران:

زعفران به علت سرشار بودن از آنتی اکسیدان برای سلامت قلب پیشنهاد می شود. گلبرگ هایی که از گونه کروکوس هستند با ترکیباتی مانند آنتوسانین، گلیکوزید و فلانوئید شناخته می شوند. به همین خاطر با نقش محافظتی در مقابل رادیکال های آزاد تعریف می شود و سلامتی قلب را تضمین می کند.

 

درمان بیماری افسردگی و اختلال های عصبی با گلبرگ زعفران:

مولکول های فعال گلبرگ ها از ترکیبات فنولی تشکیل یافته است. فلانوئید و آنتوسیانین دو ماده فنولی هستند. از آنتوسیانین ها به عنوان کاهنده ی درد و شادی آوری یاد می شود که در درمان بیماری افسردگی بسیار موثر است.

 

آرایشی و بهداشتی با گل زعفران:

در صنایع آرایشی و بهداشتی هم می توان به عنوان رنگ های رژلب، شامپو، سایه چشم، کرم ضد چروک، آب رسان، تمیز کننده پوست و… استفاده کرد.

 

از دیگر خواص درمانی گل زعفران می توان به بهبود دید چشم، افزایش ایمنی بدن ضد دیابت، ضد چاقی، ضد التهاب، جلوگیری از سفیدی مو، جلوگیری از پیری زود رس اشاره کرد.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

خواص زعفران

زعفران چیست ،خواص زعفران چیست و طبع آن چطور است . طبع زعفران گرم و خشک است و بیشتر به صورت های مختلف از جمله پودر زعفران و انواع دیگر برای تهیه ی سوپ ها و نوشیدنی های گرم استفاده می شود. این گیاه معمولا در پاییز رشد می کند و در اندازه های 25 تا 30 میلی متر یافت می شو د که در پاییز جلوه خاصی به زمین های  و دشت های کشاورزی می بخشد.

 

زعفران ، گیاهی است چند ساله که دارای پیاز می باشد این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است. این گیاه در جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا روییده می شود. دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و 3 رشته کلاله قرمز رنگ می باشد. قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن می باشد. کلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسیلاژ است. تکثیر زعفران منحصرا توسط غده زیر زمینی بنه ( کورم ) متداول است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکروکروسین است. رنگین بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین می باشد.

 

زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می آید در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 کیلوگرم گل زعفران بدست می آید که وزن 5 کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می رسد.

 

 خواص زعفران,خواص زعفران برای رحم,فواید زعفران

 زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد و موجب کاهش چربی و کلسترول خون می گردد

 

ارزش غذایی زعفران

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می گردد. زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است. از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

زعفران به هضم غذا کمک می کند و تقویت کننده معده می باشد و به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.
 
انواع خواص زعفران:
تسکین دردهای شکمی
از دیرباز تاکنون به دلیل خواص زعفران برای زنان، دم کرده ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است. از دم کرده این گیاه برای منظم کردن عادت ماهیانه و کاهش خونریزی در این دوران استفاده می‌شد. همچنین یکی دیگر از خواص زعفران برای زنان کاهش دردهای قاعدگی و منظم‌کردن عادت ماهیانه است.
از دیگر خواص زعفران برای زنان و مردان، تسکین دردهای شکمی مربوط به غشای روده بزرگ است.
 

زعفران گیاه ضد افسردگی

مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است. بر اساس تحقیقات امروزی نیز نتیجه گرفته شده است که زعفران دارای خواص ضد افسردگی است و این در حالی است که بر اساس تب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خنده آوری نیز نسبت داده اند. بر طبق نتایج این تحقیقات استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یک فنجان چای زعفران برای تمدد اعصاب توصیه می شود. زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر می باشد زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر می باشد.
 
سلامت قلب با چای زعفران:
بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است که چای زعفران از تجمع کلسترول در رگ ها جلوگیری می کند و به این ترتیب از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
 

زعفران عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی

بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا زعفران در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثر است و سلولهای بینایی را در مقابل آسیب ها محافظت می کند و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلول های آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماری های ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.

 

زعفران و خواص آن بر سلامتی بدن

ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیک، برای سلامت انسان فوق‌العاده حیاتی و مهم است، و باعث تحریک سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان برای تولید گلبول‌های سفید می‌گردد که خط مقدم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها و عوامل میکروبی و ویروسی و همچنین برای تولید کلاژن، ضروری می باشد، کلاژن هم برای تولید سلولی در بدن جهت ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ های خونی و تولید بافت، ضروری است.

 

خواص ضد سرطانی زعفران

زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشد و به عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکال های آزاد عمل می کند. بر اساس تحقیقات پزشکی ثابت شده است که مواد آنتی اکسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشند. بر اساس نتایج این بررسی بنظر می رسد که استفاده از زعفران، از بروز توالی های ژنی سرطان زا جلوگیری می کند و در ترمیم مولکول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد.
 

کاهندگی فشار خون

در سال‌های اخیر، زندگی پراسترس و‌ کم تحرک شهری، به همراه عادات بد غذایی، موجب شده تا تعداد مبتلایان به بیماری فشارخون روز به روز بیشتر شود. اما از‌آنجایی‌که یکی از خواص زعفران برای زنان و همچنین مردان، کاهش فشار خون است، با اضافه‌کردن مقداری از این گیاه خوش‌رنگ به غذاها می‌توانید تا حدی جلوی افزایش فشارخون خود و افراد خانواده را بگیرید.
 

 نکاتی برای مصرف زعفران,خاصیت داروئی زعفران,خواص زعفران
 زعفران خواص ضد سرطانی دارد
 
زعفران خلط آور است:
دم کرده ی زعفران موجب تحریک استفراغ و سرفه به منظور تسکین درد سینه، گلو و معده می شود.
 
چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند آسم، سرفه، خشکی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل، بی خوابی و انزال زود رس مفید است.
 

خواص زعفران برای رحم و زایمان آسان :
رقیه و سحر کامران سامانی در پژوهش خود با موضوع درمان سخت زائی با مصرف زعفران در همایش زعفران داروی گیاهی هزاره سوم ارائه شد، نشان دادند که خوردن زعفران در زمان حاملگی، شخص را برای زایمان آسان آماده می کند. بر طبق پژوهش آنان مصرف زعفران در دوران بحرانی بارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام‌ها ست می‌تواند به جنین صدماتی وارد نماید. مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول دوران بارداری مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می کند. زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می گردد و زایمان را آسانتر می سازد.

 

زعفرانی که پس از سه ماه اول حاملگی مصرف شده است تاثیر خود را چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستا گلاندین که درهنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می‌شوند و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و اثر شل کنندگی سرویکس دارد می‌ گذارد بنابراین با مصرف صحیح زعفران میزان پروستا گلاندین در رحم در زمان تولد نوزاد را افزایش داد و از سخت زائی جلوگیری کرد.

 

سایر خواص زعفران برای زنان و مردان

علاوه بر موارد ذکر‌شده، زعفران در درمان آسم و بیماری های تنفسی، حمله‌های عصبی، بی خوابی، سوزش سر دل، خشکی پوست و بسیاری بیماری های دیگر مفید است.

اگرچه زعفران همواره بالا است اما از هزینه دکتر و دوا و درمان ارزانتر است! با‌توجه‌به طیف گسترده فواید زعفران برای زنان و مردان، اضافه‌کردن این چاشنی خوش‌عطر به تمامی غذاها را شدیداً توصیه می‌کنیم و امیدواریم همواره تنی سالم و پرنشاط داشته باشید.

 
زعفران,خواص زعفران

یکی از خواص درمانی زعفران، اثر مسکن درد دارد

 

خواص درمانی زعفران

یکی از خواص درمانی آن، اثر مسکن درد دارد.

قوای جنسی را تقویت می ‌کند‌.

 

به شیر ولرم زرپران اضافه کنید و قبل از خواب بخورید تا خواب راحت داشته باشید.

قاعده آور است‌.

 

از جمله  خواص زعفران کمک آن در تقویت حافظه و یادگیری.

زعفران حل شده در شیر، خشکی و خارش پوست را از بین می برد.

 

از آن جا که به گردش خون کمک می کند، اختلالات کلیه، مثانه و کبد را درمان می کند، کلیه و مثانه را پاک می کند.

 

کارتنوئید موجود در آن از بروز تومورهای پوستی پیشگیری می کند ودردهای آرتریت را تسکین می بخشد.

طلای سرخ خون ساز است و گردش خون را آسان می‌سازد.

 

یکی از خواص زعفران کاهش چربی خون است.

مصرف زعفران خونریزی های بعد از زایمان را از بین می برد‌.

 

از دیگر فواید آن برای کاهش دادن کلسترول خون بسیار موثر است.

علاوه بر تصفیه خون،یکی دیگر از خواص زعفرون خاصیت ضدالتهابی نیز دارد.

 

ماساژ دادن لثه با آب زرپران، التهاب و زخم دهان را از بین می برد.

بررسی های اخیر نشان می دهد که زعفران دارای خاصیت ضدسرطانی است.

 

با اضطراب و افسردگی مقابله می کند.

فواید زعفران آرام بخش و خواب آور بودن  زعفران است‌.

 

از دیگر خواص دارویی زعفران رفع نفخ شکم  و درمانگر باد معده است.

استفاده موضعی از زعفررون، زخم و سوختگی ها را سریع تر بهبود می بخشد.

 

خاصیت دیگر زعفران در درمان حالات تشنجی و درد دندان موثر است.

زعفران برای درمان آسم موثر است.   

 

سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد.

این گیاه ادرار‌ آور است‌.

 

خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود‌.

یکی از مهمترین فواید و خواص دارویی زعفران، نشاط آور بودن آن است.

 

مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه:

مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد و مصرف بیش از 5 گرم آن برای هر نفر در ماه مضر می باشد. اما مصرف 5 گرم زعفران در یک وعده غذائی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.
 

نگهداری از زعفران:

زعفران را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد زعفران را درظروف شیشه ای یا فلزی دربسته نگهداری نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف زعفران اثرات داروئی و کیفیت آن کاهش می یابد.
 

مصارف زعفران :

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ مخصوص می دهد و به همین جهت از زعفران در صنایع غذایی مانند سوسیس سازی، در شیرینی سازی مانند تهیه پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید مشروبات الکلی و غیر الکلی بعنوان طعم دهنده طبیعی و در صنایع لبنی و غیره استفاده می شود.

 

 نکاتی برای مصرف زعفران,خواص دارویی زعفران,خواص زعفران

 یکی از خواص درمانی زعفران، اثر مسکن درد دارد

 

مضرات مصرف بی رویه زعفران:

مصرف بیش از حد زعفران نیز باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون می شود که ممکن است عوارضی مثل خونریزی های بینی و یا رحمی را در بانوان به همراه داشته باشد. مصرف بیش از حد این ماده به دلایلی که گفته شد برای خانم های باردار نیز توصیه نمی شود و ممکن است به سقط جنین در ماه های اول حاملگی منجر شود.

 

هم چنین مصرف بی رویه زعفران باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، خون ریزی از پلک ها و لب و موجب سر گیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود.

 

خوردن زیاد زعفران برای کلیه ها مضر است. اشتها را کم می کند و ایجاد سردرد می کند و باعث اختلال حواس می شود.

 

مصرف زعفران به مقدار زیاد سمی است و باعث استفراغ، خون ریزی رحم، اسهال خونی، خون روی از بینی، پلک ها و لب ها، سرگیجه، بی حالی، زردی پوست وتحریکات شدید ماهیچه های صاف و حتی گاهی مرگ نیز می شود.

 

مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد.

مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.

 

به علت دارا بودن طبیعت گرم ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود

 

پیاز زعفران سمی است مصرف بیش از حد آن برای حیوانات کشنده است. مصرف گیاه زعفران به مقدار زیاد باعث استفراغ، خونریزی رحم، اسهال خونی، خون روی از بینی، پلک ها و لب ها، سرگیجه، بیحالی، زردی پوست و تحریکات شدید ماهیچه های صاف و حتی گاهی مرگ نیز می شود.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

خیار چنبر بر عکس خیار سبز که از خانواده کدو می باشد، هم خانواده گروه ملون و هندوانه است ولی از نظر طعم و خواص تقریباً شبیه خیار است. پوست خیار چنبر روشن تر، شیاردار و ناصاف تر از خیار سبز است و از لحاظ املاح و مواد معدنی، از خیار معمولی غنی تر و تخمه آن مفیدتر است.

 

به خیار چنبر که چمبر و خیارشنگ هم گفته می شود، کم عطرتر، باریک ‌تر و درازتر و با انحناتر از خیار سبز است و گاهی اوقات طول آن به حدود یک متر هم می ‌رسد.

 

یکی از مشخصات این نوع خیار این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو اکتیو زیاد باشد، بهتر رشد می کند و قد آن درازتر می شود، به طوری که پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیروشیما در اثر بمب اتمی در اراضی اطراف این شهر، خیار چـنبرهایی تولید شد که چندین متر طول داشت.

 

این نشان می دهد که این میوه دارای خاصیت جاذب بسیار بالایی است و می تواند به عنوان یک گیاه تصفیه کننده خاک برای آلودگی فلزات سنگین استفاده شود.

میوه، تخم، برگ و ریشه خیار چنبر در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود.

طبع خیار چنبر بسیار سرد و تر است و خواص تقریباً شبیه با خیار برای آن گفته شده است.

 
آشنایی با خواص خیار چنبر

خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون بسیار مفید و موثر است

 

از مهمترین خواص خیار چنبرشامل موارد زیر می شود:

• خاصیت ادرار آور بودن از خصوصیات خیار چنبر است و از این برای درمان بیماری های کلیه، دفع سنگ کلیه و مثانه و درمان سوزش ادرار مفید است.

 

• یکی از خواص خیارچنبر کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون است. از این رو برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی مفید و مؤثر است.

• تخم خیار چنبر برای درمان بیماری سوزاک مفید است.

 

• خیار چنبر نقرس را درمان می کند، این خیار حل کننده اسید اوریک و اورات است.

• چون طبع این خیار سرد است، مصرف آن برای بیماران صفرایی بسیار مفید می باشد.

• خیار چنبر به دفع سموم بدن کمک می کند و به همین دلیل در درمان یرقان مفید است. افرادی که به این بیماری دچار هستند بهتر است بعد از مصرف غذا خیار چنبر میل کنند.

 

• خیار چنبر ضد صفرا می ‎باشد.

• یکی از ویژگی های جالب و خواص خیار چنبر استفاده و استعمال موضعی آن برای کاهش درد سیاتیک و کاهش دردهای مفصلی مفید است.

• ابتدا خیار چنبر را رنده کنید، آن را با مقداری روغن کنجد و آرد جو مخلوط کنید، ضماد تهیه شده را بر روی محل درد بگذارید.

 

• خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون بسیار مفید و موثر است.

• برای حفظ جوانی، نرمی و لطافت پوست، از بین بردن خطوط چین و چروک و نقاط تیره ناشی از افزایش سن، می توان از خاصیت های این خیار در جوان سازی پوست در ماسک خیار چنبر بره مند شد.

 
آشنایی با خاصیت خیار چنبر, خواص خیارچنبر چیست

خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون بسیار مفید و موثر است

 

• با توجه به طبع بسیار سرد خیار چنبر، استفاده از آن برای افراد صفراوی مفید بوده و دارای خاصیت ضد صفراست.

 

• استفاده از ماسک خیار چنبر برای پوست مفید است، سبب حفظ نرمی و لطافت پوست می شود، به دلیل میزان آب فراوان در خیارچنبر برای رفع چین و چروک و حفظ جوانی پوست مناسب است. به طور کلی مواد موجود در خیار، از بروز چین و چروک و خطوط ریز روی پوست پیشگیری می کند و نقاط تیره ناشی از افزایش سن را از بین می ‌برد.

 

• خیار چنبر تلخ حاوی یک ماده شیمیایی است که مانند انسولین به کاهش قندخون کمک می کند.

 

• خیار چنبر ضدسرطان است.

 

مضرات خیار چنبر:

• خیار چنبر باعث نفخ می شود. مضرات خیار چنبر برای جلو گیری از نفخ خیار چنبر می توانید از نبات داغ، عسل و عرق نعناع استفاده نمایید.

 

• حتی المقدور خیار را باید با نمک میل نمود.زیرا نمک دفع آب فراوان موجود در خیار را آسان می کند و ناراحتی معده را کاهش می دهد.

 

• خیار چنبر برای افرادی که معده و روده ی حساسی دارند مضر است و باعث خلط و درد پهلو می شود.

 

• مصرف زیاد خیارچنبر تلخ خطرناک است زیرا ترکیبات شیمیایی خیارچنبر می تواند سبب خونریزی ماهیانه وسقط جنین شود.

 

• اشخاص مبتلا به قند خون که از خیار چنبر تلخ برای کنترل و کاهش دادن آن استفاده می کنند، از خیار چنبر 2 هفته مانده به عمل جراحی استفاده نکنند زیرا کنترل آن سخت می شود و حتی ممکن است بسیار افت کند.

 

• مردان سرد مزاج در مصرف خیار چنبر زیاده روی نکنند زیرا باعث کاهش میزان اسپرم در آن ها می شود.

  • sahar art
  • ۰
  • ۰

یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه جوامع امروزی این است که سدیم زیاد و پتاسیم کمی مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهند که افزایش جذب پتاسیم و کاهش نمک و سدیم تا 21 درصد ریسک حمله قلبی را کاهش می دهد.

پتاسیم با محافظت از رگ های خونی در مقابل ضخیم شدن و آسیب اکسیداتیو، به بدن کمک می کند.

 

میزان نیاز روزانه بدن به پتاسیم

طبق مطالعات انجام شده هر شخص بالغ به روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم یون پتاسیم نیاز دارد. گرچه مقادیر زیادتر از حد ظبیعی پتاسیم می‌تواند برای بدن مضر باشد، اما توجه به دریافت مقادیر طبیعی آن بسیار ضروری است. در ادامه با مواد غذایی پتاسیم دار آشنا خواهید شد.

 

چرا باید خوراکی های پتاسیم دار بخوریم؟

کلسیم و سدیم، پتاسیم مواد معدنی است که در برخی غذاها یافت می شود. داشتن مقدار صحیح پتاسیم در رژیم غذایی به حفظ سلامتی کمک می کند، پس بسیار مهم است که مقدار زیادی از غذاهای غنی از پتاسیم بخورید.

 

علائم کمبود پتاسیم – هیپوکالمی – بسیار ناخوشایند بوده و شامل سردرد شدید، کم آبی، تپش قلب و تورم غدد و بافت ها می باشد. پتاسیم از منابع غذایی طبیعی ، همانند لیست مواد غذایی زیر غنی می باشد و مصرف آنها امن و بسیار سالم است.

 

پتاسیم در چه موادی وجود دارد ؟

سیب زمینی
خوراکی که بیشترین پتاسیم را دارد سیب زمینی است. یک عدد سیب زمینی 694 میلی گرم پتاسیم و فقط 131 کالری دارد و پر از فیبر و بتاکاروتن است. سیب زمینی کبابی، سرخ شده، پوره یا شکم پر یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید بخورید.

مواد غذایی حاوی پتاسیم,مواد غذایی پتاسیم دار

غذاهای حاوی پتاسیم


رب گوجه فرنگی
گوجه فرنگی تازه بسیار مفید و خوب است، ولی پوره و رب گوجه فرنگی منبع بهتری از پتاسیم است. یک چهارم فنجان رب گوجه فرنگی 664 میلی گرم پتاسیم دارد و نیم فنجان پوره آن 549 میلی گرم پتاسیم دارد. آب گوجه فرنگی بیش از 400 میلی گرم پتاسیم دارد. پس اگر می خواهید با گوجه فرنگی غذا درست کنید، سعی کنید از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

پوست انگور سرشار از پتاسیم

میوه هایی مانند انگور و سیب که با پوست مصرف می شوند جزء منابع پتاسیم محسوب می شوند. به خاطر اینکه این ماده ی معدنی بیشتر در پوست میوه ها وجود دارد. در اصل میوه ها به واسطه ی گوشت و پوست خود پتاسیم را در اختیار ما می گذارند.

 

حتماً از میوه هایی استفاده کنید که ارگانیک باشند. یعنی این که به انواع سموم و آفت کش ها آلوده نباشند. این نوع میوه ها حاوی بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی هستند. روزانه انگور میل کنید و به غیر از آن دو واحد میوه ی دیگر حاوی پتاسیم در برنامه ی غذایی تان داشته باشید.

 
مواد غذایی سدیم بالا و پتاسیم,مواد حاوی پتاسیم

مواد حاوی پتاسیم

 

برگ چغندر
برگ های چغندر یک منبع غنی از پتاسیم به حساب می آیند. برگ های پخته شده و بخار پز شده چغندر در هر نیم پیمانه حاوی مقادیر تقریبی ۶۵۰ میلی گرم پتاسیم هستند. چغندر علاوه بر پتاسیم دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده و می تواند نیاز بدن به آهن را نیز تامین کند. چغندر و یا برگ های آن را می توان در بسیاری از غذا‌ها به خصوص سوپ ها و آش ها به وعده های غذایی افزود.

 

برگ چغندر که خود پر از آنتی اکسیدان است هم به صورت خام و هم پخته، منبع بسیار خوبی از اسید فولیک است.

 

حبوبات
لوبیا سفید پتاسیم زیادی دارد و نیم فنجان از آن حدود 600 میلی گرم پتاسیم دارد. انواع مختلف حبوبات مانند لوبیا قرمز، لوبیا لیما، نخود، عدس و لپه هم منابع خوبی از پتاسیم هستند.

 

حبوبات علاوه بر پتاسیم منابع سرشاری از آهن، منیزیم و روی بوده و یک منبع عالی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن نیز محسوب می‌شوند. نیم پیمانه از این حبوبات حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم مورد نیاز بدن را می‌تواند تامین کند؛ بنابراین توصیه می شود همواره استفاده از حبوبات به عنوان یکی از مواد غذایی حاوی پتاسیم و سایر عناصر ضروری برای بدن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

همه حبوبات برای قلب مفید هستند و بهتر است آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 
مواد غذایی دارای پتاسیم,پتاسیم در چه موادی وجود دارد

مواد غذایی دارای پتاسیم

 
ماست

همه انواع لبنیات مشتق شده از شیر حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم هستند، اما یک وعده معمولی از ماست کم چرب، به تنهایی حاوی ۲۰۰ میلی گرم پتاسیم است. ماست پر چرب نیز می‌تواند چیزی حدود ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم داشته باشد. در حالیکه ماست کم چرب، تمام شیر و دوغ پتاسیم کمتری دارند. بیشتر محصولات ماستی حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک باکتری طبیعی است که به گوارش بهتر مواد غذایی و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند و شکم شما را سالم نگه می دارد.

 

توصیه می شود همواره استفاده از ماست را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. بهتر است ماست را در صبحانه، یا بجای مایونز در سالاد و ساندویچ و در دسر استفاده کرد. ماست علاوه بر پتاسیم حاوی کلسیم بوده و به رشد و سلامت استخوان‌ها کمک می کند.

 

بادمجان قهرمان پتاسیم

بادمجان طرفداران پروپا قرصی دارد. گوشت آن سرشار از انواع عناصر مغذی و مواد معدنی مانند پتاسیم است. 100 گرم از این سبزی پرطرفدار 229 میلی گرم پتاسیم وارد بدن می کند که میزان قابل توجهی است. این ماده ی معدنی برای بهبود گردش مایعات در داخل بدن لازم و ضروری است.

 

برای بهره مندی هر چه بیشتر از پتاسیم موجود در بادمجان باید آن را با حرارت ملایم بخارپز کنید.

 

صدف
85 گرم صدف کنسروی یا تازه حدود 534 میلی گرم پتاسیم دارد و بیشترین غلظت ویتامین ب12 در این غذا یافت می شود. از این صدف ها برای درست کردن پاستای دریایی استفاده کنید.

پتاسیم,غذاهای حاوی پتاسیم

پتاسیم در چه موادی وجود دارد

 

آلو

میوه های خشک منبع ایده آل پتاسیم هستند. آلو خشک، زردآلوی خشک و کشمش برای پر کردن باک پتاسیم بدن بسیار مؤثرند. چون با خشک شدن این میوه ها غلظت مواد معدنی از جمله پتاسیم افزایش چشمگیری پیدا می کند.

 

آب آلو پر از پتاسیم است و هر سه چهارم فنجان آن حدود 530 میلی گرم پتاسیم دارد. نیم فنجان خورش آلو 400 میلی گرم پتاسیم دارد. خوردن آلو خشک زیاد باعث می شود که استخوان های شما محکم شوند. در یک تحقیق مشخص شد که خانم هایی که روزانه 10 عدد آلو می خورند، تراکم استخوانی بیشتری نسبت به خانم هایی که سیب می خورند دارند.

برای جذب پتاسیم مورد نیاز روزانه لازم است که حداقل 6 عدد آلو خشک میل کنید.

 
مواد غذایی پتاسیم دار,غذاهای پتاسیم دار

مواد غذایی حاوی پتاسیم


آب هویج
سه چهارم فنجان آب هویج 500 میلی گرم پتاسیم دارد. هویج و دیگر میوه جات و سبزیجات نارنجی رنگ، علاوه بر داشتن فواید پتاسیمی، برای چشم و بینایی هم مفیدند.

 

هویج خام رنده شده باعث جذب میزان قابل توجهی پتاسیم می شود. توجه داشته باشید که پخت و پز و حرارت باعث از بین رفتن پتاسیم موجود در هویج می شود. بنابراین مصرف خام آن پتاسیم بیشتری را به بدن شما می رساند


مُلاس یا شیره قند
آیا دنبال گزینه ای مغذی برای شکر یا عسل می گردید؟ یک قاشق غذاخوری ملاس (تیره و غلیظ) حدود 500 میلی گرم پتاسیم و میزان زیادی آهن و کلسیم دارد.

ماهی
ماهی های پرگوشت مانند هالیبوت و ماهی تن حدوداً در هر 85 گرم 500 میلی گرم پتاسیم دارند. ماهی روغن و حتی قزل آلای رنگین پرورشی هم پر از پتاسیم هستند. ولی پتاسیم تنها دلیل اضافه کردن ماهی به برنامه غذایی نیست. خوردن دائم ماهی، عمر شما را افزایش می دهد، زیرا چربی های سالمی در ماهی تازه وجود دارد. به گفته پژوهشگران دانشگاه هاروارد، برنامه ای که در آن ماهی زیاد باشد، ریسک مرگ در اثر بیماری قلبی را نیز تا 35 درصد کاهش می دهد.

دانه سویا
محصولات فرآوری نشده سویا منبعی غنی از پروتئین هستند و با التهاب در بدن مبارزه می کنند. نیم فنجان سویای پخته حدود 500 میلی گرم پتاسیم دارد.

 
مواد غذایی دارای پتاسیم,پتاسیم در چه موادی وجود دارد

مواد غذایی پتاسیم دار

 

کدو حلوایی زمستانی
این نوع کدو حلوایی مانند کدوی اسپاگتی، رویای رژیمی ها است: هر پرس آن 50 کالری دارد و پر از ویتامین آ و فیبر است. همچنین منبعی سرشار از پتاسیم است و هر نیم فنجان آن، 448 میلی گرم پتاسیم دارد.

 
معادن پتاسیم,خوراکی حاوی پتاسیم

مواد غذایی سدیم بالا و پتاسیم

 

موز
همه وقتی صحبت از خوراکی های پرپتاسیم می شود، به موز فکر می کنند و البته درست است. چون یک موز متوسط بیش از 400 میلی گرم از این ماده معدنی مفید برای قلب را دارد. موز همچنین از بین برنده گرسنگی است و نشاسته مقاوم و کربوهیدرات سالمی دارد که معده شما را پر می کند و متابولیسم تان را تقویت می کند.

 

موز یکی از منابع فوق العاده ی پتاسیم است که برای مقابله با سکته ی مغزی مؤثر عمل می کند. یک موز متوسط بیش از 400 میلی گرم از این ماده معدنی مفید برای قلب را دارد. که مقابله با کمبود این ماده ی معدنی باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود و با کنترل فشار خون، خطر سکته ی مغزی را کاهش می دهد.

 

برای جذب میزان پتاسیم مورد نیاز روزانه ی بدن روزانه یک عدد موز بخورید.

 

شیر
شیر منبعی شگفت انگیز از پتاسیم است و هر فنجان شیر بدون چربی، 382 میلی گرم پتاسیم دارد. اگر طرفدار شیر نیستید، سعی کنید این مایع پر کلسیم را به اسموتی ها و شیربستنی های سالم بیفزایید.

آب پرتقال
یکی از سالم ترین اجزای میز صبحانه آب پرتقال است و هر سه چهارم فنجان از آن 355 میلی گرم پتاسیم دارد. آب پرتقال تازه منبع خوبی از کلسیم، اسید فولیک و ویتامین های گروه B و  ویتامین C است. خوردن آب پرتقال در فصل های سرد سال توصیه می شود.

 
پتاسیم,غذاهای حاوی پتاسیم ,خوراکی که بیشترین پتاسیم را دارد

غذاهای پتاسیم دار

 

انار

آب انار سالم ترین آب میوه در جهان شناخته شده است. یک عدد انار کامل دارای 667 میلی گرم پتاسیم، دانه های انار و آب آنها منابع عالی پتاسیم هستند. آنها همچنین حاوی فیبر، ویتامین C و ویتامین K و دیگر مواد مغذی می باشند. علاوه بر اینکه انار در لیست غذاهای غنی از پتاسیم می باشد، در لیست غذاهای غنی از آفرودیزیاک (تقویت قوای جنسی) هم می باشد ؛ به این خاطر که انار سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش می دهد.

 

توجه توجه

درست است که گاهی پیش می آید که دچار کمبود پتاسیم شویم. اما حالت عکس آن نیز وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی می شود. میزان مورد نیاز این ماده ی معدنی 2 تا 3 میلی گرم در روز است. جذب بیش از اندازه ی آن نیز باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بدن می شود. توجه داشته باشید که مصرف زیاد پتاسیم برای افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می برند توصیه نمی شود.

 

کلیه ها وظیفه ی فیلتر کردن این ماده ی معدنی را بر عهده دارند. اگر این اعضا به درستی به وظیفه ی خود عمل نکنند میزان پتاسیم خون بیش از حد مجاز می شوند که این مسئله نیز برای قلب مخاطره آمیز است. علاوه بر این، پتاسیم باعث افزایش ضربان قلب می شود. بنابراین میزان زیادی این ماده ی معدنی برای افرادی که از نارسایی قلب نیز رنج می برند توصیه نمی شود.

 

  • sahar art